obr. k článku: Sedláčkova stezka
oblast

Sedláčkova stezka

Z Písku na Zvíkov a zpět po nejstarší turistické stezce v Čechách. Trasa je vhodná pro trekkingová a horská kola, protože převážně využívá zpevněných polních a lesních cest. Stejně jako tomu bylo u původní Sedláčkovy stezky, můžeme se i dnes od hlavní trasy odchýlit a podniknout řadu samostatných výletů do blízkého okolí, které nabízí mnohé lákavé zážitky. Na své si zde přijdou milovníci přírody stejně jako historických památek.

Sedláčkova stezka je turistická cesta vedoucí podél řeky Otavy z Písku až na Zvíkov. Stezka v délce 25 km byla vybudována v letech 1924–1928 a byla pojmenována po Augustu Sedláčkovi, profesorovi, historikovi a vášnivém turistovi z přelomu 19. a 20. století. Její severní část je dnes zaplavena Orlickou přehradou. Z toho důvodu byla stezka přeložena nad údolí. Je součástí evropské dálkové trasy E10. Od roku 2006 je Sedláčkova stezka v modifikované trase o délce 35 km renovována jako cyklostezka č. 1225 pro smíšený provoz pěších turistů i cyklistů a některé úseky jsou asfaltovány.

Vyrazit můžete od Kamenného mostu v samotném centru města Písku po pravém břehu po proudu řeky Otavy po cyklotrase 1225. Po šesti kilometrech příjemné stinné cesty dorazíte k Plynové lávce, která je před Zvíkovem posledním místem, kde je po zániku přívozů možné suchou nohou překonat řeku.

Po překročení Plynové lávky se odpoutáte od toku řeky Otavy a na levém břehu vystoupáte po asfaltové cestě okolo chat k silnici III. třídy. Na křižovatce zabočíte doprava a po cyklotrase 1158 zamíříte do obce Borečnice. Míjíte Vráž a pohodlná cesta vás vede dál přes přírodní rezervaci Žlíbky, kolem obce Jistec do Dědovic. Kolem Landeckého potoka k říčce Lomnici, kterou překonáte po nové lávce vybudované po ničivých povodních v roce 2002. Pokračujete kolem Ostrovce do Varvažova. Odtud už je to jen skok k soutoku Otavy a Vltavy. Od tohoto místa si opakovaně vychutnáte nádherné výhledy na hrad Zvíkov. Otavu překonáte po silničním mostě, jste v obci Zvíkovské Podhradí, kterou projedete směrem k hradu.

Alternativní trasou pro návrat do Písku může být cyklotrasa 1149 přes Oslov, Tukleky, Spolí a Vojníkov, kde se znovu zanoříte do údolí Otavy, dorazíte k Plynové lávce a po známé trase pokračujete až do Písku.